Introductie

Wil jij met inzichten uit data de marketing kansen creëren voor Eneco?

Organisatie

Eneco wil dat iedereen moeiteloos kan meedoen aan de energietransitie. Dat kan alleen als ze klanten nog beter gaan helpen. Drempels voor ze wegnemen om te verduurzamen door te luisteren én te weten waar de klant nou echt behoefte aan heeft. Als kartrekker in de energietransitie heeft Eneco als eerste te maken met nieuwe duurzame energiebronnen en nieuwe manieren van energieopslag en -management.

Tegelijkertijd veranderen ook de klanten in hoog tempo. De digitale consument wil snel, naadloos en relevant contact. Om in deze dynamische omgeving te excelleren, verandert Eneco zelf ook continue.

Marketing Intelligence zorgt ervoor dat ze bij Eneco de klant goed kennen en optimaal kunnen bedienen met de producten en diensten.

Functie

Je gaat met inzichten uit data marketing kansen creëren voor Eneco.

Door het slim en innovatief inzetten van data genereer je waardevolle inzichten, zie je kansen en optimaliseer je de marketing activiteiten van Eneco.

Om de ambitieuze doelen van Eneco te realiseren werk je binnen het Data Driven Marketing team (DDM). Dit is een expertiseteam van data analisten en data scientists binnen de commerciële afdeling.

Jullie opdracht is om de gehele commerciële organisatie meer factbased te laten werken door team en label overstijgende projecten op te pakken. Vanuit het DDM team wordt een voortrekkende rol verwacht in het exploreren en toepassen van de nieuwste analytische tooling en methoden en het stimuleren van gebruik binnen de rest van Marketing Intelligence.

Omdat Eneco duurzame klantrelaties heeft opgebouwd, weten ze veel van hun klanten. Als data scientist zorg jij dat de behoefte van de klanten goed in kaart worden gebracht en met de juiste (duurzame) producten en diensten optimaal aansluiten bij deze behoefte. Dat doe je door klantgedrag te analyseren en toekomstig gedrag te voorspellen.

Op dit moment zijn ze binnen Eneco bezig om een marketing automation platform te implementeren voor alle business teams. Daarmee willen ze de stap zetten naar Next Best Action marketing (NBA). Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de data scientist in het DDM team. Zowel in het bouwen van de modellen die het NBA algoritme gaan voeden als in het optimaliseren van de datastromen. In deze rol werk je samen met verschillende marketing collega’s in het NBA team en IT.

Je bent verantwoordelijk voor:

  • Analyseren en duiden van klantgedrag.
  • Voorspellen van klantgedrag via geavanceerde modellen.
  • Factbased onderbouwen van business beslissingen.
  • Signaleren en proactief oppakken van business kansen.
  • Inzichtelijk rapporteren en presenteren van inzichten uit data.

Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het exploreren van (nieuwe) databronnen en het gebruik van deze data binnen de privacy wetgeving, het stimuleren en ondersteunen van het gebruik van (vernieuwende) analytical tooling en optimaliseren van datastromen (samen met IT) naar en van het marketing automation platform en het opstellen en implementeren van voorspelmodellen voor Next Best Action marketing.

Functie-eisen

Je kunt je nieuwe omgevingen en situaties snel eigen maken. Je hebt focus, lef en executiekracht. Hiermee weet je de beoogde doelstellingen te realiseren in een steeds sneller veranderende organisatie.

Je kunt zelfstandig werken, hebt een proactieve werkhouding en bent in staat om ontwikkelingen op het gebied van data science toepasbaar te maken. Daarnaast is het volgende belangrijk:

  • Je hebt een master afgerond met een zeer sterke kwantitatieve component.
  • Je het 4-8 jaar werkervaring als data scientist in een commerciële omgeving.
  • Je hebt ervaring met het werken met relationele databases en kunt deze benaderen met SQL.
  • Je hebt ervaring met specifieke data science software zoals R en Python.
  • Je hebt kennis van gangbare analyse methodes en kunt deze toepassen op gestructureerde en ongestructureerde data.

Aanbod

  • Een bruto jaarsalaris van max. € 67.700,- (jaarsalaris inclusief 8% vakantiegeld bij een fulltime jaarcontract), afhankelijk van kennis en ervaring.
  • Een vrij te besteden flexbudget van ruim 14%; bijvoorbeeld voor het kopen van extra vrije dagen.
  • OV vrij reizen abonnement (24/7 in heel Nederland).
  • Ouderschapsverlof, goede pensioenregeling en doorgroeimogelijkheden.
  • Goede communicatiemiddelen, zodat je effectief thuis kunt werken.

Sollicitatie

Vind jij het uitdagend om aan de energietransitie te werken en wil je onderdeel uitmaken van een dynamische organisatie? Dan ontvangen wij graag jouw profiel. Voor meer informatie en/of vragen kun je contact opnemen met Aline van der Steeg – el Farssi via 06 50 20 69 80 of recruitment@cmotions.nl.